Beza editorial dan commercial
Apakah perbezaan antara kandungan Komersial dan Editorial?
(Terjemahan dari Laman Web Shutterstock)
Jawapan mudah untuk perbezaan antara kandungan komersial dan editorial adalah bagaimana kandungan itu dibenarkan untuk digunakan.
Apa yang mengklasifikasikan gambar, klip, atau ilustrasi sebagai komersial atau editorial sedikit lebih rumit, tetapi memahami perbezaannya sangat penting kerana akan memberitahu bagaimana anda memotret, membuat filem, atau menggambarkan projek anda yang seterusnya dan bagaimana kandungan itu boleh dilesenkan.
Kandungan yang dilesenkan untuk penggunaan komersial mempunyai sekatan.
Syarat untuk Kandungan Komersial
Secara umumnya, kandungan komersial memerlukan:
-Kebenaran dari setiap orang yang dikenali dalam gambar dalam bentuk pelepasan model yang ditandatangani dan sah yang membolehkan jurugambar (pembuat filem atau ilustrator) melesenkan kandungan tersebut secara komersial
-Pelepasan harta tanah yang ditandatangani dan sah , jika ada, untuk harta peribadi, karya seni, grafiti, dan tatu yang dapat dikenali yang memberikan kebenaran daripada pemilik harta tanah untuk melesenkan kandungan secara komersial
-Tiada tanda dagangan , nama syarikat atau logo yang terdapat dalam kandungan
- Bahawa gambar itu bebas dari sebarang pelanggaran harta intelek
Keperluan untuk Kandungan Editorial (Dokumentari)
Kandungan editorial mesti:
-Mendokumentasikan kisah atau peristiwa yang patut dikhabarkan
-Tidak mempunyai subjek yang diajukan atau pergerakan yang diarahkan oleh jurugambar . Potret keluarga berpose yang tidak mempunyai siaran yang ditandatangani, misalnya, tidak memenuhi syarat sebagai editorial dokumentari
-Tidak boleh diubah selepas pengeluaran (pemotongan, penyesuaian pendedahan dan penukaran menjadi hitam putih boleh diterima)
-Mempunyai kapsyen editorial yang betul termasuk lokasi, tarikh, dan keterangan fakta peristiwa, lebih baik dalam format ini: Bandar atau lokasi, Tarikh : Deskripsi pemandangan.
Syarat untuk kandungan Editorial ilustratif mesti:
-Sertakan "editorial ilustratif" atau "ilustratif" dan "editorial" dalam kata kunci
-Mempunyai kapsyen editorial yang betul termasuk lokasi, tarikh, dan keterangan fakta peristiwa, lebih baik dalam format ini: CITY - DATE: Deskripsi pemandangan.
-Sampaikan konsep atau bercerita
-Tidak mengasingkan nama jenama atau logo (logo memenuhi keseluruhan bingkai)
-Tidak mengandungi mainan atau patung yang diasingkan
Shutterstock mengikuti Garis Panduan Gaya AP dan membenarkan bandar yang berdiri sendiri ( bandar terkenal seperti London, New York, dan Moscow) yang tidak memerlukan negeri dan negara dalam kapsyen editorial.
Tidak seperti kandungan komersial, editorial dokumentari, pada dasarnya, tidak perlu mempunyai siaran model dan harta tanah dan boleh mengandungi nama dan logo perniagaan. Walau bagaimanapun, banyak lokasi dan acara mempunyai batasan khusus yang disenaraikan di halaman Sekatan Imej Dikenal .
Beberapa lokasi dan acara terhad adalah:
• Manusia Terbakar
• Atonium di Belgium
• Semua Taman Negara Brazil
• Semua Harta Amanah Negara
Walaupun gambar acara seperti konsert, perlumbaan kuda, pertandingan bola sepak, atau pertunjukan fesyen tidak memerlukan pelepasan model dan boleh mengandungi logo, mereka mungkin memerlukan tauliah akhbar . Credential diperoleh melalui tempat tersebut dan memberikan kebenaran kepada jurugambar untuk memotret atau memfilmkan acara.
Jenis kandungan editorial lain adalah Illustrative Editorial. Kandungan editorial ilustratif secara kreatif menceritakan kisah, idea, atau konsep yang dapat digunakan untuk menggambarkan berita, peristiwa semasa, atau subjek yang menarik perhatian manusia. Contohnya, gambar anak patung Barbie di tanah perkuburan dapat mengisahkan kisah kematian kanak-kanak atau mengatasi kerugian. Ia jelas dipentaskan tetapi mempunyai kisah untuk diceritakan dan menyampaikan konsep. Gambar ini tidak boleh dilesenkan secara komersial kerana Ken dan Barbie akan melanggar hak harta intelek Mattel, pencipta dan pemilik hak cipta boneka tersebut. Sila rujuk pada catatan blog Editorial Ilustrasi untuk maklumat lebih lanjut mengenai pengiriman jenis kandungan ini.
Bagaimana Kandungan Editorial Boleh Digunakan
Editorial adalah kebalikan dari komersial kerana kandungan editorial tidak dapat digunakan untuk menjual, mempromosikan, atau mengewangkan perniagaan, produk atau perkhidmatan. Ia boleh mengandungi logo, nama perniagaan dan orang yang dikenali tanpa siaran model.
Kandungan editorial TIDAK BOLEH digunakan untuk mengewangkan perniagaan tetapi boleh digunakan untuk tujuan berita atau pendidikan. Jenis editorial ini disebut sebagai editorial dokumentari. Organisasi berita, seperti BBC atau The New York Times, akan sering menggunakan gambar stok dalam suapan berita mereka untuk menggambarkan cerita, peristiwa, atau perkembangan berita.
Sebagai contoh, Guardian UK boleh menggunakan gambar yang diambil di dalam kedai kopi Starbuck untuk menemani cerita mengenai pendapatan syarikat, perubahan kepimpinan, atau pengumuman syarikat besar. Walaupun gambar ini tidak mendokumentasikan peristiwa itu sendiri, ia mendokumentasikan bagaimana orang menggunakan ruang awam dan berinteraksi dengan perniagaan. Gambar ini tidak dipose atau diubah secara digital. Ini mendokumentasikan momen dalam masa.
Kandungan komersial lebih banyak daripada kandungan yang dilesenkan untuk penggunaan editorial kerana kandungan komersial digunakan untuk tujuan periklanan dan promosi. Untuk kandungan komersial, izin diperlukan dari pemilik harta tanah, artis, dan orang yang dikenali dalam gambar, sedangkan kandungan editorial tidak kerana kandungan ini digunakan untuk kebaikan umum melalui saluran berita.
Bagaimana Kandungan Komersial Dapat Digunakan
Seperti namanya, kandungan komersial dapat digunakan untuk mengkomersialkan, mengewangkan, menjual, mempromosikan, dan mengiklankan produk, perniagaan atau perkhidmatan. Itu dapat digunakan di papan iklan, situs web, blog, brosur, Iklan Facebook, atau bahkan iklan televisyen.
Sebagai contoh, katakanlah agensi pelancongan ingin mempromosikan perjalanan sehari dari Rio de Janeiro dan memerlukan gambar untuk laman web mereka. Foto yang mereka cari akan untuk tujuan komersial sebagai iklan untuk agensi pelancongan mereka untuk menarik pelanggan yang mudah-mudahan akan membeli pakej pelancongan.
Sila lihat gambar contoh di pautan asal.
Terjemahan daripada What is the difference between Commercial and Editorial content? - Shutterstock Contributor Support and FAQs
Ulasan
Catat Ulasan